Ce trebuie să știi înainte să mergi la un festival muzical

Pentru un participant la un festival muzical, problemele ar trebui să se încheie în momentul în care i s-a pus pe mână râvnita brățară. De atunci, practic el se lasă pe mâinile organizatorilor. Și nu trebuie decât să se asigure că mai știe seara unde s-a cazat. Că borseta e la locul ei. Și că dacă ține morțiș să-și păstreze locul ăla bun din fața scenei, trebuie să fie gata să se abțină câteva ore de la bere, căci nu va putea face cărare printre festivalieri pentru a se ușura.

A, mai sunt câteva detalii legate de ținută. Dacă e la Sziget și tot ceea ce poartă e un prosop mare legat la baza gâtului, e bine să verifice din când în când că nodul nu s-a slăbit. Dacă e la Electric Castle, să îi creadă pe veteranii festivalului că cizmele din cauciuc nu sunt o fiță, ci o necesitate. Și așa ajungem la un punct nevralgic al festivalurilor din întreaga lume: starea vremii.

Organizatorii oricărui festival muzical outdoor te vor avertiza la ce să te aștepți din punct de vedere meteorologic. La fel, aplicația din telefonul tău. Dar deși vremea are un grad tot mai mare de predictibilitate în aceste vremuri moderne, ea poate juca feste. Experiența participării la festivaluri te va învăța că festele nu sunt niciodată plăcute. Și că dacă te bazezi pe faptul că organizatorii vor împărți „foi de ceapă” și încălțări adecvate după ce s-au rupt baierele cerului, greșești. Ei o vor face, dar tu vei fi deja murat în timp stai la o coadă imensă. Nu mai bine ești pregătit din start cu tot ce trebuie în rucsacul cu care ai venit?

Sigur că nu poți fii tot timpul pregătit, iar până nu ți se rup primele cinci pelerine de ploaie subțirele pe care le-ai primit cu bucuria că l-ai prins pe Dumnezeu de un picior, nu vei înțelege că trebuia să iei înainte unele ca lumea. Un secret pe care însă îl știe toată lumea este că nici organizatorii, oricât de minuțios ar fi luat în calcul toți factorii, nu pot fi pregătiți când Mama Natură își face de cap – acum doi ani, la TomorrowWorld (desfășurat pe dealurile Chattahoochee din statul Georgia, SUA) părea că nu mai e niciun mâine când ploaia a înecat totul, iar supraviețuitorii au plătit suprapreț ca să scape dintre ape. Până și la Glastonbury Festival, unde nu s-ar zice că oamenii n-ar fi obișnuiți cu nămolul, la ediția din 1990 părea că „Vestul Sălbatic s-a întâlnit cu Mad Max”. Acum cinci ani, Bloc Festival de la Londra a fost amânat după o singură zi, din pricina aglomerației sufocante și a incapacității organizatorilor de a servi rapid și cu destui oameni la bar. Ceea ce mi-a amintit de cea mai stupidă experiență petrecută în București, undeva într-o fabrică din Militari, unde organizatorii au chemat lumea pe Facebook. Iar contrar uzanței (îndeobște, vin 10 la sută din cei care au dat particip), a venit multă lume. Care s-a trezit blocată pe o alee strâmtă, incapabilă să înainteze sau să retragă, vreme de două ore. Ceea ce nici n-a fost atât de rău, întrucât înăuntru fusese inundată garderoba, iar la bar cei care serveau ar fi făcut față la greu și la câteva zeci de invitați, darămite la câteva mii. Nu mai zic că pentru a evada din acel nepitoresc cartier, trebuia să scoți nenegociabil suta de lei și să-l auzi pe taximetrist chemându-și colegii prin stație: „frăție, hai în Militari, că e Revelion!…”.

Alt detaliu pe care trebuie să îl știi înainte de a te duce la un festival muzical cu headliners pentru care ți-ai sacrificat micile economii destinate concediului e că trebuie să te ferești de evenimentele care arată un pic prea bine. Bunăoară, Fyre Festival, cel mai răsunător eșec din 2017. Care n-a fost un dezastru doar pentru că oamenii au dat de un teren arid pe insula de vis din Bahamas, cu corturi dărăpănate, cântăreți care și-au retras jucăriile, festinuri culinare materializate în trei felii de pâine, două de cașcaval, o salată ofilită și un sfert de roșie scofâlcită (adaugă incapacitatea festivalerilor de a părăsi insula buluc, întrucât avioanele nu-s taxiuri). Ci pentru că băieții care au avut fistichia idee de a pofti lumea în Paradis au tocat toți banii pe niște filmulețe promoționale cu Kendall Jenner, Bella Hadid și Emily Ratajkowski, s-au zgârcit cu firma de catering zicând că găsesc ei ceva la prețuri mai cumsecade și, în loc să evalueze faptul că vânzările de bilete erau la jumătate din estimări, discutau despre gagici – există înregistrări – în somptuoasele meeting room-uri.

Dacă știi toate aceste detalii, și destule altele căci mereu apar, nu mai rămâne decât să te bucuri de muzică, ambianță și prieteni. Dar ca să le știi, asigură-te că n-ai lăsat nimic, pe cât posibil, la voia întâmplării. Ți-o spune un pățit. Dar unul optimist.

Horia Ghibutiu